Niektórzy uważają, że iPhone’y nigdy nie dostają wirusów; w rzeczywistości tak jest – ale jest to bardzo rzadkie. Zamiast wirusa, bardziej prawdopodobne jest, że widzisz niewłaściwie działającą reklamę w aplikacji, z której regularnie korzystasz, wyzwalając zachowanie mające na celu przekonanie Cię o zainfekowaniu iOS i musisz pobrać aplikację, aby to naprawić, lub przekierować cię do podejrzanego adresu URL lub strony w App Store.
Jeśli jednak jesteś przekonany, że twój iPhone lub iPad ma wirusa, robaka lub inną formę złośliwego oprogramowania, czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak go usunąć, a także w jaki sposób uniknąć tych problemów..
Jak sprawdzić, czy twój iPhone ma wirusa
Z technicznego punktu widzenia wirus to fragment kodu, który wstawia się do innego programu, podczas gdy robak jest samodzielnym programem; obie próbują się rozprzestrzeniać poprzez przejmowanie aplikacji do przesyłania wiadomości lub za pomocą inżynierii społecznej.
Platforma iOS odnotowała szereg ataków, które pasują do pierwszej definicji, gdy atakujący wstawili złośliwy kod do poważnych aplikacji lub przejęli narzędzie programistyczne użyte do ich utworzenia. I chociaż zainfekowane aplikacje powinny zostać wykryte na etapie zatwierdzania w App Store, osoby, które złamały jail swoje urządzenia, mogą pobierać aplikacje z innych źródeł i przypadkowo zainstalować coś niebezpiecznego.
W obu przypadkach struktura piaskownicy systemu iOS powinna uniemożliwić atakowi złośliwego oprogramowania uzyskanie dostępu do innych aplikacji (w celu rozprzestrzeniania się) lub do systemu operacyjnego.
Co powoduje problem?
Główne pytania przy próbie ustalenia, co się stało z nieprawidłowym działaniem iPhone’a lub iPada, to:
Czy jailbreakujesz urządzenie? A jeśli tak, to czy zainstalowałeś aplikację z nieoficjalnego źródła, którego autentyczność jest wątpliwa? Jeśli odpowiedź na oba pytania brzmi „tak”, być może masz złośliwe oprogramowanie na swoim urządzeniu i powinieneś spróbować wyizolować i odinstalować winowajcę.
Czy nieoczekiwane zachowanie objawia się, gdy korzystasz tylko z niektórych aplikacji? Jeśli tak – a zwłaszcza jeśli jest to tylko jedna aplikacja – prawdopodobnie patrzysz na problem związany z aplikacją, a my zajmiemy się tym za chwilę. Typowe zachowanie przejawiane przez aplikacje, które zostały porwane, to przekierowywanie do nieznanej strony internetowej w Safari i otwieranie App Store bez pozwolenia.
Możesz również znaleźć drogę problemu za pomocą dedykowanej aplikacji antywirusowej dla systemu iOS, takiej jak Bitdefender Mobile Security. To ochroni Cię przed przyszłymi zagrożeniami bezpieczeństwa i doda ochronę sieci, VPN oraz zdalną blokadę i czyszczenie.
Jeśli problem nadal występuje, bez względu na to, które aplikacje są otwarte, istnieje prawdopodobieństwo, że Twoje urządzenie źle funkcjonuje z powodu problemu ze sprzętem lub zmiany systemu iOS, do której jeszcze nie jesteś przyzwyczajony, lub dlatego, że Ty lub inny użytkownik urządzenie zmieniło ustawienie, być może przypadkowo. Jest bardzo mało prawdopodobne, że złośliwe oprogramowanie przeniknęło do serca systemu operacyjnego i powoduje problemy w całym systemie; byłoby to w zasadzie bezprecedensowe. W każdym z tych przypadków zabieramy urządzenie do Apple Genius Bar.
Jest to zainfekowana aplikacja powodująca problem?
Zamiast wirusa atakującego sam system iOS, możliwe jest, że masz po prostu problematyczną aplikację.
Nie musi to oznaczać, że aplikacja jest zła lub że wina leży po stronie programistów; i odwrotnie, fakt, że aplikacja jest legalna lub została stworzona przez renomowaną firmę, nie oznacza, że nie może zostać przejęta przez złośliwe oprogramowanie lub hakerów.
Ponieważ hakerzy nie mogą włamać się do samego iOS, jedną z ich najczęstszych strategii jest złamanie zestawu deweloperskiego, który z kolei może zostać wykorzystany przez nieświadomych twórców aplikacji. Oszuści zyskują w ten sposób możliwość przekierowania na podejrzaną stronę internetową podczas korzystania z aplikacji korzystającej z zainfekowanego narzędzia.
Zazwyczaj jest to oczywiste, gdy przyczyną jest jedna konkretna aplikacja, ponieważ podczas korzystania z niej występują problemy. Zwykle znak rozdania jest taki, że po otwarciu tej aplikacji będziesz okresowo przekierowywany na stronę internetową lub do App Store, bez Twojej zgody.
Jeśli uważasz, że problem stanowi jedna aplikacja, przede wszystkim sprawdź, czy dostępna jest zaktualizowana wersja aplikacji, ponieważ problem mógł zostać zauważony i rozwiązany. Sprawdź także stronę internetową aplikacji (jeśli taka istnieje) i / lub kanał Twittera deweloperów (jeśli taki istnieje), aby sprawdzić, czy problem został zgłoszony lub omówiony w tych miejscach. Jeśli z twórcami można się skontaktować, należy zgłosić im problem; mogą być w stanie zaoferować rozwiązanie od razu, ale nawet jeśli nie mogą, są bardziej prawdopodobne, że znajdą rozwiązanie, jeśli będą o tym wiedzieć.
Zakładając, że aktualizacja aplikacji nie rozwiązuje problemu, odinstaluj ją i spróbuj zarządzać bez niej przez chwilę. Jeśli problem zniknie, to znajdziesz winowajcę i nadszedł czas, aby zdecydować, czy poradzisz sobie bez aplikacji w dłuższej perspektywie. Nawet jeśli zdecydujesz się na trwałe usunąć aplikację, pamiętaj jednak, że możesz od czasu do czasu skontaktować się z programistami i sprawdzić, czy zmaterializowała się zadowalająca aktualizacja.
Wyczyść historię i dane witryny
Oto krótka wskazówka, która może rozwiązać problemy z przekierowaniem strony internetowej. Przejdź do Ustawienia> Safari> Wyczyść historię i dane witryny, a następnie dotknij Wyczyść historię i dane, aby potwierdzić.
Wyłącz i uruchom ponownie
Przytrzymaj przycisk zasilania, aż zmieni się ekran i pojawi się suwak „przesuń, aby wyłączyć”. (Powinno to zająć około czterech do pięciu sekund.) Następnie przesuń suwak, aby telefon się wyłączył. Ekran zmieni kolor na czarny. (Na telefonie iPhone bez przycisku Home, takim jak iPhone 11 Pro, musisz jednocześnie przytrzymać przycisk zasilania i przycisk zmniejszania głośności).
Aby ponownie uruchomić telefon, ponownie przytrzymaj przycisk zasilania. Tym razem powinno to zająć około 10 sekund. Pojawi się logo Apple; w tym momencie możesz puścić przycisk zasilania. Poczekaj, aż pojawi się ekran wprowadzania hasła (musisz wprowadzić hasło zamiast korzystać z Touch ID / Face ID przy pierwszym odblokowaniu telefonu po włączeniu zasilania), a następnie odblokuj urządzenie.
Czy to rozwiązało problem? Jeśli nie, może być konieczne podjęcie bardziej drastycznych środków.
Przywróć iPhone’a z kopii zapasowej
Ufamy, że regularnie tworzysz kopie zapasowe swojego iPhone’a. Jeśli tak, łatwo będzie przywrócić iPhone’a z najnowszej kopii zapasowej i sprawdzić, czy rozwiązanie zostało usunięte.
Jeśli to się nie powiedzie, być może utworzono kopię zapasową zawartości telefonu iPhone, w tym złośliwego oprogramowania innego problemu, więc przywróć z drugiej najnowszej kopii zapasowej, a następnie z poprzedniej i tak dalej. Mamy nadzieję, że znajdziesz kopię zapasową z wyprzedzeniem problemu i będziesz mógł kontynuować.
Przywróć iPhone’a jako nowe urządzenie
Jeśli żadna kopia zapasowa nie jest wolna od złośliwego oprogramowania lub jedyne kopie zapasowe wolne od złośliwego oprogramowania są bezużyteczne z jakiegoś innego powodu, lepiej zacząć od zera.
Wyczyść iPhone’a, wybierając Ustawienia> Ogólne> Resetuj> Usuń całą zawartość i ustawienia, a następnie wprowadź hasło i potwierdź proces. Poczekaj na zakończenie usuwania, a następnie skonfiguruj iPhone’a jako nowe urządzenie.
Dokładniej opisujemy ten proces w osobnych artykułach: Jak zresetować iPhone’a i Jak skonfigurować nowego iPhone’a.
Po zakończeniu instalacji musisz ponownie zainstalować aplikacje, których chcesz używać (chociaż pamiętaj, że jeśli aplikacja wydaje się powodować problem, powinieneś spróbować przez jakiś czas żyć bez niej i sprawdzić, czy jest lepiej), załaduj ponownie utwory , zdjęć i filmów i przywróć ustawienia do swoich upodobań. To ból, ale mam nadzieję, że będziesz musiał to zrobić tylko raz.
Jak chronić swój iPhone przed złośliwym oprogramowaniem
Regularnie aktualizuj iOS lub iPadOS. Zalecamy, aby nie robić jailbreaku, a jeśli to zrobisz, musisz szczególnie uważać na zainstalowane oprogramowanie i źródła, z których je pobierasz. I uważaj na ataki „inżynierii społecznej” – nie otwieraj linków, jeśli nie masz pewności, skąd pochodzą.
Możesz także zainwestować w program antywirusowy dla swojego iPhone’a. Jeśli masz już program antywirusowy na komputer Mac, istnieje duża szansa, że ma on subskrypcję na iPhone’a. Nasza rekomendacja dla iPhone’a to Bitdefender.
Dalsza lektura
Taki jest twój los i mam nadzieję, że po skorzystaniu z porad zawartych w tym samouczku usuniesz całe złośliwe oprogramowanie z iDevice lub – co bardziej prawdopodobne – uzyskałeś pewność, że jest ono wolne od wirusów.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, mamy jeszcze kilka artykułów, które mogą Ci się przydać. W jednym z nich omawiamy drażliwe pytanie Czy iPhone’y dostają wirusy? Jak omówiliśmy w tym artykule, robią to, ale jest to bardzo rzadkie.
Aby uzyskać bardziej ogólne porady na temat ochrony przed hakerami, twórcami złośliwego oprogramowania i innymi złośliwymi osobami, przeczytaj nasze wskazówki dotyczące bezpieczeństwa iPhone’a.