Jak usunąć wirusa z iPhon’a lub iPada

2
18865

Wirusy iPhone są rzadkie. W rzeczywistości warto zauważyć przede wszystkim, że jest mało prawdopodobne, aby Twój iPhone (lub iPad) miał naprawdę wirusa — najprawdopodobniej widać nieprawidłowe działanie w Co najmniej jedną aplikację, której używasz regularnie, powodując zachowanie, które ma przekonać Cię, że iOS jest zainfekowany i musisz pobrać aplikację, aby ją naprawić lub przekierować Cię na podejrzaną stronę internetową lub podejrzaną aplikację w App Store.

Jednak na iOS występuje szkodliwe oprogramowanie i jeśli masz pewność, że twój iDevice ma wirusa, robaka lub inną formę złośliwego oprogramowania, przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się, jak go usunąć, jak również uniknąć złośliwego oprogramowania w iPhone. Przeczytaj dalej: wskazówki dotyczące bezpieczeństwa iPhone.

Jak sprawdzić, czy Twój iPhone ma wirusa

Technicznie mówiąc, wirus jest fragmentem kodu, który wstawia się do innego programu, podczas gdy robak jest samodzielnym programem.

Aplikacji ze złośliwym oprogramowaniem powinny zostać złapani na etapie zatwierdzania aplikacji przed pojawieniem się w Sklepie App Store. Urzytkownicy którzy robią jailbreak mogą instalować aplikacje z innych źródeł i mogą przypadkowo zainstalować coś niebezpiecznego. W obu przypadkach izolowany obszar piaskownicy iOS powinien uniemożliwić atak złośliwego oprogramowania przed uzyskaniem dostępu do innych aplikacji (w celu rozpowszechnienia się) lub do podstawowego systemu operacyjnego.

Główne pytania podczas próby sprawdzenia, co się stało z funkcjonowaniem iPhone’a lub iPada:

Czy włamałeś się do urządzenia (robiłeś jailbreak)? A jeśli tak, to czy zainstalowałeś aplikację z nieoficjalnego źródła, którego autentyczność jest wątpliwa? Jeśli odpowiedź brzmi „tak”, może to oznaczać złośliwe oprogramowanie w Twoim urządzeniu.

Czy nieoczekiwane zachowanie ujawnia się, gdy używasz tylko niektórych aplikacji? Jeśli tak — a tym bardziej, jeśli to jakaś jedna aplikacja — to prawdopodobnie trafiłeś na złośliwą aplikację i poradzimy sobie z tym za chwilę. Typowe zachowanie zainfekowanej aplikacji to przekierowanie do nieznanej witryny w sieci Web w Safari i otwarcie App Store bez zgody.

Jeśli problem będzie się powtarzał bez względu na to, które aplikacje są otwarte, jest szansa, że Twoje urządzenie działa nieprawidłowo z powodu problemu ze sprzętem lub ze względu na zmianę w iOS, która nie była jeszcze używana lub ktoś pozmienaił ustawienia, być może przypadkowo. Jest mało prawdopodobne, że złośliwe oprogramowanie trafiło do sercu systemu operacyjnego i powoduje problemy w całym systemie; Byłoby to w zasadzie bezprecedensowe. W każdym z tych przypadków najlepiej udać się do serwisu żeby nie stracić ważliwe dane.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:   Jak przesyłać zdjęcia i filmy z iPhone'a na Maca

Czy zepsuta aplikacja powoduje problem?

Zamiast wirusa atakującego iOS, może być że po prostu dostałeś aplikację problemową. Nie musi to oznaczać, że aplikacja jest zła lub że programiści są w błędzie; Odwrotnie fakt, że aplikacja jest legalna lub została dokonana przez renomowaną firmę, nie oznacza, że ​​nie została ona zainfekowana przez złośliwe oprogramowanie lub hakerów. Ponieważ hakerzy nie mogą włamać się do samej iOS, jednej z ich najbardziej popularnych strategii jest złamanie zestawu dla programistów, który może z kolei być używany przez dobrze zrozumiałych i nieświadomych programistów aplikacji. Chodzi więc o możliwość przekierowania użytkownika do podejrzanej witryny, gdy używasz aplikacji, która korzysta z kompilowanego narzędzia deweloperskiego.

Jeśli uważasz, że konkretna aplikacja powoduje problem, najpierw sprawdź, czy dostępna jest dostępna aktualizacja wersji aplikacji, ponieważ problem mógł zostać zauważony i poprawiony. Sprawdź również witrynę internetową aplikacji (jeśli ją posiada) i / lub  Twitter dewelopera (jeśli mają), aby sprawdzić, czy problem został zgłoszony lub omówiony. Jeśli deweloperzy są zdolni do kontaktu, powinieneś zgłosić problem do nich; Mogą być w stanie zaoferować rozwiązanie, ale nawet jeśli nie mogą, prawdopodobnie będą robili poprawkę, jeśli będą wiedzieć o problemie.

Zakładając, że aktualizacja aplikacji nie rozwiązuje problemu, odinstaluj aplikację i spróbuj korzystać bez niej przez chwilę. Jeśli problem zniknie, to znalazłeś swojego sprawcę i nadszedł czas, aby zdecydować, czy w długim okresie możesz zarządzać bez aplikacji. Nawet jeśli zdecydujesz odinstalować, pamiętaj, że możesz od czasu do czasu sprawdzać, czy udało się zrealizować zadowalającą aktualizację.

Wyczyść historię i dane witryny

Oto krótka wskazówka, która może rozwiązać problemy z przekierowaniem do stron internetowych. Otwórz Ustawienia> Safari> Usuń historię i dane witryny, a następnie stuknij opcję Wyczyść historię i dane, aby potwierdzić.

Potrzebujesz pomocy?
Dzwoń do nas śmiało 📞 22 60 22 191

Wyłączanie i ponowne uruchamianie

Przytrzymaj przycisk zasilania dopóki nie pojawi się ekran i pojawi się suwak. (To powinno trwać około czterech do pięciu sekund). Następnie przesuń suwak tak, aby telefon był wyłączony. Ekran stanie się czarny.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:   Jak korzystać z dwóch kart SIM na dowolnym telefonie iPhone

Aby zrestartować telefon, przytrzymaj ponownie przycisk zasilania. Tym razem powinno to potrwać około 10 sekund. Zostanie wyświetlone logo firmy Apple; W tym momencie można puścić przycisk zasilania. Poczekaj, aż pojawi się ekran wprowadzania kodu dostępu (przed pierwszym włączeniem telefonu po włączeniu zasilania należy go podać, a następnie odblokować telefon).

Czy to rozwiązało problem? Jeśli nie, może być konieczne podjęcie zdecydowanych działań.

Przywróć iPhone z kopii zapasowej

Ufamy, że regularnie tworzysz kopie zapasowe telefonu iPhone. Jeśli tak, łatwo będzie przywrócić iPhone z najnowszej kopii zapasowej i sprawdzić, czy problem został usunięty. Jeśli to nic nie dało, może być że utworzyłeś kopie zapasowe zawartości Twojego telefonu iPhone, w tym złośliwego oprogramowania, a więc sprobuj przywrócić z poprzedniej kopii zapasowej, i tak do momentu kiedy problem bedzie rozwązany. Mamy nadzieję, że znajdziesz kopię zapasową, która  była utworzona przed tym jak pojawił się problem.

Przywróć iPhone jako nowe urządzenie

Jeśli każda z Twoich kopii zapasowych posiada złośliwe oprogramowania lub kopie zapasowe bez złośliwego oprogramowania są nieużyteczne z innej przyczyny, możesz przywrócić iPhone do ustawień fabrycznych.

Wyczyść iPhone, przechodząc do pozycji Ustawienia> Ogólne> Zresetuj> Usuń Cała zawartość i ustawienia, a następnie wprowadź hasło i potwierdź proces. Poczekaj, aż skasowanie zostanie zakończone, a następnie skonfiguruj iPhone jako nowe urządzenie.

Opisujemy ten proces w bardziej szczegółowym artykułe: Jak oprogramować na nowo IPhone.

Po zakończeniu instalacji konieczne będzie ponowne zainstalowanie aplikacji, które mają być użyte (chociaż pamiętaj, że jeśli zauważyłeś, że aplikacja powoduję problem, należy spróbować używać iPhone lu iPad bez niej przez chwilę i sprawdzić, czy wszystko jest ok), przeładuj multimedia cyfrowe i przywróć ustawienia tak, jak chcesz. To ból, ale mamy nadzieję, że musisz to zrobić tylko raz.

Jak chronić iPhone przed złośliwym oprogramowaniem w przyszłości

Aktualizuj iOS regularnie. Zalecamy nie robić jailbreakingu, a jeśli tak, musisz być szczególnie ostrożny przy zainstalowaniu oprogramowania i źródłach, z których go pobierzesz. Uważaj na ataki inżynierii społecznej – nie otwieraj linków, jeśli nie masz pewności, skąd pochodzą.

Nadal potrzebujesz pomocy?
Zadzwoń 📞 22 60 22 191