Witamy w naszym przewodniku po rozwiązywaniu problemów z Wi-Fi na Macu, który oferuje poprawki na sytuacje, w których Wi-Fi nie działa, Twój Mac nie chce połączyć się z Internetem, MacBook nie łączy się z WiFi, ale inne urządzenia lub Twój sygnał bezprzewodowy siła jest słaba.
Większość z nas zawsze korzysta z bezprzewodowego połączenia z Internetem na stałe: jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że jesteśmy tam, kiedy tego potrzebujemy. O ile nie jesteś szczególnie pechowy i nękany problemami z łączami szerokopasmowymi lub mieszkasz w odległej części kraju, szybki dostęp do Internetu, umożliwiający przesyłanie strumieniowe audio i wideo w wysokiej rozdzielczości, jest normą.
W przypadku problemów z łącznością Wi-Fi lub łączem szerokopasmowym nie tylko brak wiadomości e-mail, ale także życie w sieciach społecznościowych i oglądanie wieczornego Netflix. Podobnie, jeśli Twój komputer Mac ma wolne połączenie internetowe, możesz rozerwać włosy.
Istnieją trzy główne powody, dla których Wi-Fi przestaje działać: jest problem z routerem, sieć dostawcy usług szerokopasmowych jest wyłączona lub występuje problem z własną siecią Wi-Fi. Rzadziej może występować problem z uruchomionym oprogramowaniem macOS. W tym artykule omawiamy wszystkie te scenariusze.
Rozwiązujemy problemy ze słabym sygnałem Wi-Fi w oddzielnym artykule tutaj: Jak poprawić sygnał Wi-Fi.
Sprawdź oprogramowanie Apple
W przeszłości, gdy użytkownicy komputerów Mac zaktualizowali swoje komputery do nowej wersji systemu MacOS, czasami napotykali problemy z Wi-Fi. To był duży problem z oryginalną wersją El Capitan: po aktualizacji wielu użytkowników uznało, że ich komputery Mac nie mogą już łączyć się z siecią bezprzewodową.
Apple wydało aktualizację oprogramowania, ale nie była to łatwa poprawka dla właścicieli MacBooka Air, którzy mogli łączyć się z internetem tylko przez Wi-Fi. Gdy mieliśmy ten problem, musieliśmy zaktualizować nasz Mac do nowej wersji MacOS, udostępniając połączenie z naszego telefonu komórkowego.
Być może będziesz musiał zrobić to samo, jeśli jest to aktualizacja oprogramowania, której potrzebujesz, w takim przypadku uważaj, aby nie przekroczyć limitu danych! (Przeczytaj nasze wskazówki dotyczące trzymania się alokacji danych na swoim iPhone’ie tutaj.)
Możesz również napotkać problemy z Wi-Fi, jeśli używasz wersji beta macOS. Mieliśmy wiele problemów z upuszczeniem Wi-Fi, na przykład podczas uruchamiania beta High Sierra.
Dowiedz się, czy są problemy z macOS Mojave tutaj.
Sprawdź zalecenia Apple Wi-Fi
Gdy komputer Mac próbuje połączyć się z siecią Wi-Fi, system MacOS sprawdza problemy. Jeśli zostaną wykryte, zobaczysz zalecenia w menu stanu Wi-Fi, które możesz uzyskać, klikając logo Wi-Fi w prawym górnym rogu ekranu. Jeśli nie widzisz tutaj żadnych zaleceń, Apple nie znalazło niczego, co mogłoby oznaczyć (jeszcze).
Sprawdź u dostawcy usług szerokopasmowych
Jeśli problem leży po stronie dostawcy, nie możesz wiele z tym zrobić poza narzekaniem – i absolutnie powinieneś to zrobić.
Nawet jeśli sieć nie jest wyłączona, nadal może to być problem dostawcy (lub problem BT). Na przykład czasem okablowanie do domu może być winne; jeśli połączenie z siecią często wyłącza się podczas złej pogody, może to być spowodowane dostaniem się wody do kabli.
Możesz również uruchomić test ping, aby sprawdzić, czy istnieje problem z połączeniem z witryną, do której uzyskasz dostęp. Przeczytaj o uruchamianiu Ping na komputerze Mac tutaj.
Uruchom ponownie router
Aby ustalić, czy problem dotyczy routera, należy go wyłączyć i ponownie włączyć. Aby włączyć zasilanie routera, należy odłączyć go od zasilania na około 30 sekund, a następnie podłączyć i włączyć ponownie.
Uruchom ponownie komputer Mac
Podobnie jak w przypadku routera, dobrym pomysłem jest wyłączenie i ponowne włączenie komputera Mac.
Jeśli po ponownym uruchomieniu problem nadal występuje, spróbuj wyłączyć Wi-Fi, a następnie poczekaj kilka sekund przed ponownym włączeniem, aby zmusić go do ponownego wyszukania dostępnych sieci.
Aby wyłączyć i ponownie włączyć Wi-Fi, kliknij logo Wi-Fi w menu w prawym górnym rogu komputera Mac i wybierz Wyłącz Wi-Fi.
Odłącz Bluetooth
Spróbuj odłączyć Bluetooth. Jest to poprawka, która zadziałała u niektórych osób. Kliknij ikonę Bluetooth w prawym górnym rogu (runiczny B obok ikony Wi-Fi) i wybierz Wyłącz Bluetooth.
Zapomnij o sieci
Może się okazać, że zmuszenie urządzenia do zapomnienia sieci może pomóc. Wyłącz lotnisko, przejdź do Preferencje systemowe> Sieć, a następnie wybierz Wi-Fi z listy po lewej stronie, a następnie kliknij Zaawansowane. Wybierz sieć, którą chcesz zapomnieć, naciśnij (-) i zaakceptuj opcję Usuń.
Po wykonaniu tej czynności komputer Mac i inne urządzenia korzystające z pęku kluczy iCloud nie dołączą do tej sieci.
Teraz spróbuj ponownie połączyć się z siecią, dodając hasło na żądanie.
Utrzymuj router w chłodzie
Jeśli coś nadal nie działa, sprawdź, czy router nie przegrzewa się. Nie zasłaniaj go ani nie ukrywaj, gdy nie ma odpowiedniej wentylacji, ponieważ jeśli zrobi się za gorąco, to również nie będzie działać.
Sprawdź lokalizację routera
Inną rzeczą do sprawdzenia jest lokalizacja routera. Otrzymasz lepszy sygnał, jeśli nie znajduje się na dużych metalowych powierzchniach lub w ich pobliżu – na przykład nie siadaj na szafce na dokumenty i nie kładź jej bezpośrednio obok grzejnika.
Przenieś swój laptop bliżej routera i sprawdź, czy dostaniesz stamtąd sygnał. Jeśli okaże się, że sygnał jest w porządku, gdy jesteś tuż obok routera, jest prawdopodobne, że coś w twoim domu lub biurze powoduje zakłócenia. W naszym artykule na temat ulepszania zasięgu Wi-Fi mamy radę, gdzie znaleźć router.
Dowiedz się, czy coś blokuje sygnał
Istnieje wiele powodów, dla których siła sygnału może być słabsza w niektórych miejscach, a nie w innych. Na przykład grube ściany w starych domach mogą uniemożliwić uzyskanie sygnału w jednym rogu domu.
Jeśli w budynku jest dużo metalu, który może również powodować problemy z Wi-Fi, warto sprawdzić, jakie materiały zostały użyte do budowy nieruchomości.
Możesz użyć aplikacji o nazwie NetSpot (7,99 £), aby utworzyć mapę sygnału Wi-Fi w swoim budynku. Przenieś komputer Mac i wyznacz siłę sygnału w różnych miejscach, aby zorientować się, gdzie sygnał jest silniejszy i gdzie jest słaby.
Jeśli problem został zidentyfikowany jako problem z siłą sygnału w niektórych częściach budynku, zalecamy skorzystanie z przedłużacza Wi-Fi, takiego jak jeden z tych adapterów Powerline.
Podczas konfigurowania przedłużacza Wi-Fi upewnij się, że zmieniłeś SSID (nazwę Wi-Fi) i hasło nowego urządzenia, tak aby był taki sam jak bieżący router bezprzewodowy i modem, aby umożliwić komputerowi Mac wybranie dowolnego urządzenia oferującego lepsze połączenie bez konieczności przełączania i wprowadzania nowego hasła.
Alternatywnie problemem mogą być inne urządzenia elektryczne, takie jak wentylatory, silniki, kuchenki mikrofalowe i telefony bezprzewodowe. Czy Twoje Wi-Fi spada w tym samym czasie, co korzystanie z kuchenki mikrofalowej? Ponieważ oba wykorzystują fale radiowe, można włączyć zakłócenia podczas włączania kuchenki mikrofalowej.
Spróbuj ustawić router z dala od tych urządzeń.
Użyj bezprzewodowej diagnostyki Apple
Możesz również dowiedzieć się, czy inne urządzenia powodują spadek sygnału za pomocą wbudowanego narzędzia diagnostycznego Wireless MacOS.
Aby wygenerować wykres podobny do przedstawionego powyżej, wykonaj następujące kroki:
- Otwórz diagnostykę bezprzewodową. Wyszukaj go za pomocą Spotlight (Cmd + spacja) lub przytrzymaj Option / Alt i kliknij ikonę Wi-Fi w prawym górnym rogu ekranu, a następnie wybierz Otwórz diagnostykę bezprzewodową.
- Przed kliknięciem Kontynuuj, aby uruchomić raport, przejdź do menu i kliknij Okno> Wydajność (lub naciśnij Alt + Cmd + 5)
Spowoduje to wygenerowanie trzech wykresów, które wskażą szybkość transmisji, jakość sygnału oraz poziom sygnału i hałasu. Jeśli monitorujesz to przez kilka godzin, możesz być w stanie stwierdzić, czy jest problem.
Górny wykres przedstawia szybkość transmisji danych w sieci bezprzewodowej w Mb / s. Poziom wykresu będzie podyktowany przez twój router i inny sprzęt, z którym byłeś połączony. Ważną rzeczą w przypadku rozwiązywania problemów jest to, że stawka jest w miarę spójna. Jeśli widzisz spadki w szybkości przesyłania danych lub całkowity spadek, oznacza to, że wystąpił problem.
Środkowy wykres, oznaczony jako Jakość, wyświetla stosunek sygnału do szumu w czasie. Idealnie powinna to być linia prosta z małymi kolcami. Jeśli zauważysz częste spadki w linii, jest prawdopodobne, że coś zakłóca sygnał Wi-Fi.
Dolny wykres, oznaczony jako Sygnał, wyświetla zarówno siłę sygnału, jak i zmierzony szum. Oba są pokazane jako dBM lub decybel-miliwaty, powszechnie używana jednostka mocy absolutnej sygnałów radiowych. Wiarygodny sygnał powinien mieć moc sygnału między -60 a -10 dBm i poziom hałasu poniżej -75 dBm. Im węższa jest przerwa między dwoma liniami na wykresie, tym bardziej zawodny jest sygnał.
Jeśli zauważysz nagły wzrost szumów, spróbuj określić, kiedy i dlaczego występują. Czy dzieje się tak na przykład, gdy używana jest słuchawka telefonu komórkowego lub gdy włączona jest kuchenka mikrofalowa? Jeśli stwierdzisz, że określone urządzenie zakłóca sygnał, odsuń router od urządzenia, które jest przyczyną problemu.
Możesz również spróbować zmienić wysokość routera, a także jego pozycję poziomą, aby sprawdzić, czy ma to wpływ na odbiór, gdy gadżet zakłócający jest używany.
Sprawdź konkurencję
Połączenie Wi-Fi może również cierpieć z powodu innych pobliskich sieci, dzielenia się falami radiowymi z Tobą – szczególnie, jeśli znajdujesz się w obszarze zabudowanym.
Aby dowiedzieć się, jaki jest inny ruch w Twojej okolicy, możesz wypróbować aplikację WiFi Explorer (19,99 GBP).
WiFi Explorer pomoże Ci zobaczyć, jakie inne sieci znajdują się w Twojej okolicy. Dostarcza o wiele więcej informacji niż zwykle na liście dostępnych sieci na komputerze Mac, które można zobaczyć po kliknięciu logo Wi-Fi na pasku menu.
Wybierz unikalną nazwę sieci
Teraz widziałeś te różne sieci Wi-Fi, upewnij się, że skonfigurowałeś swoją sieć Wi-Fi o unikalnej nazwie, aby nie kolidowała z nazwami innych pobliskich sieci.
Zmień kanał Wi-Fi
Możesz zmienić sposób konkurowania z innymi sieciami Wi-Fi, zmieniając kanał, na którym się znajdujesz. Istnieje 13 kanałów, z których wszystkie pokrywają się, ale 1, 6 i 11. Jeśli to możliwe, rozsądnie byłoby wybrać kanał tak daleko od swoich sąsiadów.
Routery robią dobrą robotę, wybierając kanały automatycznie, w oparciu o to, co działa w pobliżu. Jeśli jednak otworzysz narzędzie Skanuj z menu Windows w Diagnostyce bezprzewodowej i zauważysz, że twój router działa na tym samym kanale co inny router w pobliżu, możesz rozważyć zmianę ręczną.
Kroki, które należy wykonać, aby zmienić kanał w routerze, zależą od oprogramowania routera. Aby uzyskać dostęp do oprogramowania routera, musisz znać adres IP routera. Większość routerów ma adres IP http://192.168.0.1 lub http://192.168.1.1, chociaż routery BT są zwykle http://192.168.1.254.
Otwórz przeglądarkę internetową i wpisz adres IP w pasku adresu i naciśnij enter. Spowoduje to wyświetlenie oprogramowania routera. Poszukaj informacji o kanale i zaloguj się do routera, aby go zmienić.
Jednak nie przestawiaj go tylko do następnego dostępnego kanału. Częstotliwości kanałów pokrywają się, co oznacza, że wąskopasmowe używają jednocześnie pięciu kanałów, a routery szerokopasmowe używają siedmiu. Jeśli więc ręcznie zmienisz kanały, upewnij się, że oddaliłeś się o co najmniej pięć lub siedem kanałów od tego, na którym aktualnie pracuje router.
Podczas dokonywania zmian monitoruj wykresy w Diagnostyce bezprzewodowej, aby zobaczyć, które z nich mają znaczący wpływ na jakość sygnału.
Alternatywnie możesz skonfigurować kanał sieci Wi-Fi na Automatyczny, aby wybrać najlepszy kanał do użycia.
Użyj pasma 5 GHz
Wspomniane wyżej kanały dotyczą pasma 2,4 GHz. Innym sposobem na poprawę sygnału Wi-Fi może być przełączenie na pasmo 5 GHz. Pasmo 5 GHz oferuje większą przepustowość niż pasmo 2,4 GHz i jest mniej podatne na zakłócenia, ponieważ inne urządzenia domowe nie korzystają z tej częstotliwości.
W Wielkiej Brytanii istnieją pewne ograniczenia prawne nałożone na ten zespół przez Ofcom, iz tego powodu przejście na 5 GHz w Wielkiej Brytanii niekoniecznie rozwiąże problem w taki sam sposób, jak w USA. Ale nadal warto spróbować.
Aby korzystać z pasma 5 GHz na routerze dwuzakresowym, musisz najpierw oddzielić sieci 2,4 GHz i 5 GHz na routerze (sprawdź instrukcję, aby dowiedzieć się, jak to zrobić) i nadać im różne nazwy. Jeśli masz AirPort Extreme lub Time Capsule, ta opcja znajduje się na karcie Wireless w Narzędziu AirPort.
Kliknij przycisk Opcje bezprzewodowe u dołu okna i kliknij pole obok „Nazwa sieci 5 GHz”. Teraz nadaj mu inną nazwę.
Po rozdzieleniu sieci 2,4 GHz i 5 GHz musisz poinformować komputery Mac i urządzenia z systemem iOS o połączeniu 5 GHz zamiast 2,4 GHz. W systemie MacOS przejdź do panelu Sieć w Preferencjach systemowych, kliknij Wi-Fi, następnie przycisk Zaawansowane i przeciągnij sieć 5 GHz na początek listy.
Na urządzeniu z systemem iOS stuknij Ustawienia, a następnie Wi-Fi. Stuknij w „i” obok sieci 2,4 GHz i przesuń „Auto-Join”, aby wyłączyć.
Więcej informacji na temat dzielenia 5 GHz i 2,5 GHz na routerze w naszym przewodniku na temat poprawy sygnału Wi-Fi tutaj.
Sprawdź ustawienia zabezpieczeń
Jedną radą nie jest ukrywanie sieci – może to brzmieć w ten sposób, że wszystko staje się bezpieczniejsze, ale w rzeczywistości nie chroni i może powodować problemy z niezawodnością.
Zamiast tego, jeśli chcesz, aby Twoja sieć była bezpieczna, użyj zabezpieczeń osobistych WPA2.
Uruchom program Apple Diagnostics
Jeśli nadal nie rozwiązałeś problemów z Wi-Fi, możesz użyć narzędzia Apple Diagnostics, aby sprawdzić problemy z Wi-Fi lub siecią.
Aby to zrobić, wykonaj następujące kroki:
- Odłącz wszystkie urządzenia zewnętrzne (z wyjątkiem klawiatury i ekranu).
- Wyłącz komputer Mac, a następnie włącz go, naciskając i przytrzymując D.
- Gdy zobaczysz ekran z prośbą o wybór języka, zrób to, a następnie obserwuj, jak pasek postępu wskazuje, że komputer Mac jest oceniany. Zajmuje to 2-3 minuty.
- Jeśli zostaną zidentyfikowane problemy, Apple Diagnostics zasugeruje rozwiązania.
Zresetuj SMC, PRAM lub NVRAM
Zresetuj PRAM i warto spróbować SMC (System Management Controller). Ten proces jest opisany tutaj: Jak zresetować pamięć NVRAM, PRAM i SMC komputera Mac.
Zmień ustawienie DNS swojej sieci
Zalecana jest również zmiana ustawień DNS, ale jak resetowanie SMC, PRAM i NVRAM nie jest dla początkujących.
Musisz zacząć od usunięcia plików preferencji Wi-Fi, ale radzimy najpierw wykonać ich kopię zapasową!
- Znajdź preferencje Wi-Fi, otwierając Finder i wybierając Go> Go To Folder i wpisując: / Library / Preferences / SystemConfiguration /
- W tym oknie zlokalizuj następujące pliki i przeciągnij je do wyraźnie oznaczonego folderu kopii zapasowej na pulpicie: com.apple.airport.preferences.plistcom.apple.network.identification.plistcom.apple.wifi.message-tracer.plistNetworkInterfaces.plistpreferences.plist
- Uruchom ponownie komputer Mac.
- Włącz Wi-Fi i sprawdź, czy działa.
- Jeśli Wi-Fi nie działa, musisz utworzyć nową lokalizację sieci Wi-Fi, dodając niestandardowe dane MTU i DNS.
- Zanim to zrobisz, zamknij wszystkie aplikacje, które mogą korzystać z Wi-Fi lub sieci.
- Przejdź do Preferencje systemowe> Sieć i wybierz Wi-Fi. Kliknij menu obok pozycji i wybierz opcję Edytuj lokalizacje, kliknij +, aby utworzyć nową lokalizację, i nadaj jej nazwę niezapomnianej. Kliknij Gotowe.
- Dołącz do sieci Wi-Fi, używając zwykłego hasła routera.
- Kliknij Zaawansowane i pod zakładką TCP / IP wybierz Odnów dzierżawę DHCP. Przejdź do karty DNS i dodaj 8.8.8.8 i 8.8.4.4 do listy serwerów DNS. (Są to Google DNS, które są zazwyczaj najszybszymi opcjami, ale jeśli wolisz, możesz dodać coś innego).
- Wybierz Sprzęt i konfiguruj ręcznie.
- Zmień MTU na Custom i ustaw na 1453, kliknij OK i Apply.
Jeśli zdecydujesz, że problem dotyczy routera i nie możesz go naprawić, być może nadszedł czas, aby kupić nowy router. Możesz przyjrzeć się naszemu zestawowi najlepszych routerów dla komputerów Mac. A oto, co zrobić, aby naprawić Blue Screen of Death na komputerze Mac.