Wszyscy lubimy żartować z informacjami informatycznymi, informując nas, aby „wyłączyć je i ponownie”, ale to nie jest żart, gdy komputer wygrał W ogóle się w ogóle. W tym samouczku przyjrzymy się krokom, które należy wykonać, aby naprawić komputer, jeśli nie uruchomi się. Zobacz także: Jak naprawić komputer Macintosh
Mimo że komputery Mac są dobrze zbudowane i niezawodne, są to jednak komputery i, podobnie jak wszystkie komputery, są podatne na wiele błędów, które zatrzymują je Uruchamiając poprawnie i nie zawsze z powodu błędu użytkownika.
Zauważ, że niezależnie od wersji pokazanych na zrzutach, poprawki w tym artykule dotyczą większości racjonalnie niedawnych wersji systemu MacOS, w tym systemu Mac OS X El Capitan i macOS Sierra, i spodziewalibyśmy się, że będą pracować także nad macOS High Sierra. Menu i interfejsy, które zobaczysz, mogą wyglądać nieco inaczej, ale funkcje powinny być zasadniczo takie same. Przeczytaj dalej: Jak naprawić komputer z migającym znakiem zapytania
1. Sprawdź, czy komputer Mac jest włączony
Najpierw sprawdźmy, czy problem polega na tym, że Twój Mac nie uruchamia się, czy też nie włącza się – może to wyglądać tak samo, ale jest duża różnica.
Naciśnij przycisk Zasilanie na komputerze Mac. Jeśli nie słychać dźwięku uruchamiania, nie słychać żadnego hałasu z wentylatora ani dysku, a na ekranie nie ma żadnych obrazów, wideo ani efektów wizualnych, wtedy komputer Mac wcale się nie włącza.
Komputer Mac, który nie włącza się, wymaga innego podejścia niż ten, które się nie uruchamia. Jeśli komputer nie włącza się, musisz wykonać następujące czynności:
Sprawdź połączenie zasilania
Nie bądź banałem: sprawdź, czy zasilanie jest włączone, a komputer Mac jest podłączony prawidłowo. Lub jeśli jest to laptop, upewnij się, że bateria nie jest rozładowana – a jeśli wymaga ładowania, spróbuj naładować ją, zanim że stwierdzisz, że MacBook nie zadziała.
Wypróbuj inny kabel zasilający lub adapter
Możliwe, że usterka tkwi w kablu zasilającym. Jeśli masz znajomego z kablem zasilania Mac, który pasuje do Twojego urządzenia, spróbuj go sprawdzić, czy to rozwiązuje problem. Jeśli tak, może to być prosta naprawa polegająca na znalezieniu używanego kabla zasilającego.
Twój zasilacz mógł zostać uszkodzony w wyniku gwałtownego wzrostu napięcia i być może potrzebujesz nowego.
W końcu możliwe jest, że kabel jest luźny, a wyciągnięcie go i ponowne włożenie go rozwiąże problem. Ale wątpimy, czy to będzie takie proste.
Odłącz wszystkie akcesoria
Odłącz wszystkie akcesoria (takie jak drukarki i koncentratory USB) podłączone do komputera Mac. Możliwe, że jedno z urządzeń peryferyjnych powoduje problemy z sekwencją uruchamiania.
Jeśli niedawno zainstalowano nową pamięć lub nowy dysk twardy, upewnij się, że one są poprawnie zainstalowane i kompatybilne. (Jeśli to możliwe, ponownie zainstaluj starą pamięć lub dysk twardy i sprawdź, czy to pomaga).
Jeśli żaden z tych kroków nie rozwiąże problemu, powinieneś spróbować zresetować SMC (patrz krok 8).
2. Wykonaj cykl zasilania
Jeśli nie słyszysz żadnych oznak życia, możesz wykonać cykl zasilania, co zmusza komputer Mac do ponownego uruchomienia po zabiciu zasilania.
Na MacBooku musisz przytrzymać klawisz zasilania przez dziesięć sekund. Zazwyczaj usłyszysz pisk, gdy moc komputera Mac zostanie odcięta.
Mam nadzieję, że po odczekaniu dziesięciu sekund po ponownym uruchomieniu wszystko będzie dobrze.
Jeśli komputer Mac jest komputerem stacjonarnym, Musisz odłączyć go i pozostawić przez dziesięć sekund przed włożeniem kabla do gniazda i ponownym uruchomieniem.
3. Sprawdź Ekran
Jeśli używasz komputera Mac, może to być problem z ekranem, a nie z Mackiem. Wysłuchaj swojego komputera Mac, aby sprawdzić, czy nie wydaje żadnych dźwięków podczas uruchamiania systemu.
Możliwe, że komputer Mac jest włączony, ale nie uruchamia się, ponieważ nie może uzyskać dostępu do ekranu – w takim przypadku najprawdopodobniej masz problemy ze sprzętem wyświetlania (a nie problem z uruchamianiem).
Jeśli uważasz, że jest to problem z twoim monitorem, zapoznaj się z tym dokumentem wsparcia Apple, aby uzyskać porady dotyczące rozwiązywania problemów z niedziałającym wyświetlaczem. Apple radzi:
- Sprawdź zasilanie komputera Mac (i zasilanie wyświetlacza, jeśli korzystasz z oddzielnego urządzenia).
- Sprawdź, czy wszystkie kable są prawidłowo podłączone.
- Sprawdź, czy monitor jest zgodny z twoim komputerem Mac.
- Usuń wszystkie przedłużacze ekranu i przełączniki oraz wszelkie inne urządzenia między komputerem Mac a monitorem.
- Odłącz kabel wideo (jeśli korzystasz z oddzielnego monitora) i podłącz go ponownie.
- Jeśli używasz więcej niż jednego monitora w „łańcuchu”, odłącz wszystkie monitory i przetestuj używając tylko jednego.
- Jeśli to możliwe, spróbuj użyć innego wyświetlacza lub innego adaptera (na przykład użyj DVI zamiast VGA).
- Apple zaleca użytkownikom zresetowanie PRAM lub uruchomienie w trybie awaryjnym i dostosowanie rozdzielczości w Preferencjach systemowych. (Oba te kroki omówiono w dalszej części tego artykułu).
4. Uruchom Narzędzie dyskowe w trybie odzyskiwania
Jeśli twój komputer Mac się uruchamia, ale system operacyjny nie ładuje się, możesz mieć uszkodzony dysk. Na szczęście można to naprawić w trybie odzyskiwania.
Pierwszym krokiem jest uruchomienie Narzędzia dyskowego. Na komputerze Mac z systemem OS X 10.8 Mountain Lion lub nowszym możesz uruchomić Narzędzie dyskowe, uruchamiając tryb odzyskiwania.
Upewnij się, że komputer Mac jest wyłączony. Jeśli nie reaguje, ponieważ utknął na szarym, niebieskim lub białym ekranie, po prostu przytrzymaj przycisk zasilania komputera Mac przez kilka sekund, aż przestanie działać i wyłącza się.
Przytrzymaj klawisze Command i R i ponownie włącz komputer Mac. Kontynuuj naciskanie Cmd + R podczas uruchamiania komputera Mac.
Po uruchomieniu komputera Mac w trybie odzyskiwania uzyskasz dostęp do narzędzi. Kliknij Disk Utility, znajdź ikonę napędu Macintosha i kliknij Verify Disk.
Jeśli występują błędy na dysku, Narzędzie dyskowe powinno je znaleźć i zapytać, czy chcesz je naprawić. Kliknij Napraw dysk, jeśli tak jest.
W trybie odzyskiwania możesz wykonać następujące czynności:
- Przywróczyć z kopii zapasowej Time Machine
- Użyć Narzędzia dyskowego, aby sprawdzić i naprawić podłączone dyski
- Sprawdzić swoje połączenie z internetem
- Uzyskać pomoc online za pomocą Safari
- Zainstalować lub przeinstalować macOS (omówimy to poniżej)
5. Uruchom komputer Mac w bezpiecznym rozruchu
Bezpieczne uruchamianie ogranicza kontrolę i funkcjonalność, na której komputer Mac koncentruje się podczas uruchamiania, i wykonuje określone czynności diagnostyczne. Jest to rzadkie, ale czasami możesz sprawić, że Twój nieszczęśliwy komputer Mac zacznie pomyślnie działać przy użyciu Bezpiecznego rozruchu, a następnie ponownie uruchomić go normalnie i wszystko powróci do klarowności.
Zamknij komputer Mac i uruchom go, przytrzymując Shift. Bezpieczny rozruch może trochę potrwać (jeśli w ogóle działa).
Aby uzyskać informacje zwrotne na temat tego, co się dzieje, możesz uruchomić komputer, przytrzymując jednocześnie klawisze Shift, Command i V: wprowadzając zarówno Bezpieczny rozruch, jak i tryb nazywany Verbose Mode, który wypycha wiadomości o tym, co faktycznie próbuje wykonać Bezpieczny rozruch.
6. Sprawdź system plików
Ten krok jest naprawdę zabawny ponieważ wydaje się tak geekiczny.
Zamknij system Mac i uruchom go ponownie, przytrzymując Cmd + S, aby uruchomić tryb pojedynczego użytkownika. Możesz puścić klawisze, gdy pojawia się zastraszający czarny ekran z wiadomościami w białym tekście.
Zaczekaj, aż pojawi się wiersz wiersza polecenia, po zakończeniu przewijania tekstu. Następnie wpisz fsck -fy i naciśnij Return. I czekaj. Prawdopodobnie przez kilka długich minut.
Ostatecznie, po pięciu różnych kontrolach, które wymagają różnej ilości czasu, powinieneś dostać się do jednej z dwóch wiadomości: „Partycja [nazwa twojego komputera Mac] wydaje się być OK” lub „SYSTEM PLIKÓW ZMODYFIKOWANY.” Jeśli napotkasz pierwszy komunikat, wpisz polecenie reboot i naciśnij klawisz Return.
Jeśli widzisz tą ostatnią wiadomość, będziesz chciał uruchomić fsck -fy od nowa. Możesz ponownie wpisać polecenie i nacisnąć Return lub raz nacisnąć strzałkę w górę, a następnie nacisnąć Return.
Jeśli to nie zadziała, a Twój Mac nadal się nie uruchamia, przejdź do następnego kroku.
7. Zresetuj PRAM / NVRAM
NVRAM odnosi się do specjalnych sekcji pamięci na komputerze Mac, które przechowują dane, które są przechowywane nawet po wyłączeniu komputera Mac, na przykład ustawienia głośności i rozdzielczości ekranu.
Zresetowanie tych danych nie jest szkodliwe, ale szczerze mówiąc, rzadko jest też naprawdę użyteczne.
Być może będziesz potrzebował urosnąć o jeden lub więcej palców lub poprosić znajomego o pomoc. Przytrzymaj wszystkie te klawisze: Command, Option (Alt), P i R, i włącz Mac (to te same klawisze, aby zresetować PRAM). Trzymaj klawisze w dół, dopóki nie usłyszysz ponownego uruchomienia komputera Mac. Apple mówi, aby pozwolić mu ponownie uruchomić tylko jeden raz; Zazwyczaj słucham o ponownym uruchomieniu, a następnie zwalniam klucze.
W niektórych przypadkach po wykonaniu tego kroku Mac ponownie uruchomi się normalnie. W innych przypadkach możesz zobaczyć pasek postępu podczas uruchamiania. Jeśli pasek postępu się zapełni, a następnie Mac się uruchomi, prawdopodobnie dobrze będzie. W niektórych przypadkach zauważyliśmy jednak, że komputer Mac zamyka się w połowie paska postępu.
8. Zresetuj SMC
W niektórych sytuacjach może być konieczne zresetowanie kontrolera SMC systemu Mac (kontrolera zarządzania systemem). Jest to w dużej mierze ostatnia próba naprawienia obecnej wersji systemu macOS przed próbą odzyskania danych i przejściem do ponownej instalacji systemu operacyjnego.
Na laptopie Mac naciśnij klawisze Shift + Ctrl + Option / Alt w tym samym czasie, co kabel zasilający.
Jeśli masz komputer Mac, odłącz go na 15 sekund, a następnie podłącz i po pięciu sekundach naciśnij przycisk zasilania.
9. Użyj trybu dysku docelowego
Ten krok należy wykonać przed ponowną instalacją systemu MacOS i zależy to od sytuacji tworzenia kopii zapasowej. Robisz regularne kopie zapasowe, prawda?
Jeśli w tej chwili jesteś pewny swojego Time Machine lub innego rozwiązania do tworzenia kopii zapasowych, przejdź do kroku 10. Ale jeśli chcesz, abyś zrobił kopię zapasową swojego komputera Mac, teraz jest czas, aby zobaczyć, co możesz uratować z maszyny.
Do tego potrzebny będzie drugi komputer Mac. Jeśli go nie masz, zapytaj przyjaciela. Wykonaj następujące kroki, aby użyć trybu dysku docelowego:
- Połącz oba komputery Mac za pomocą kabla Apple Thunderbolt (działa również z kablami FireWire na starszych komputerach Mac).
- Wyłącz komputer Macintosh (jeśli to konieczne, przytrzymaj przycisk zasilania).
Uruchom komputer Mac, trzymając wciśnięty przycisk T na klawiaturze. - Przytrzymaj wciśnięty przycisk T, gdy usłyszysz sygnał dźwiękowy uruchamiania i przytrzymaj go, aż ikona Thunderbolt pojawi się na ekranie.
- Spowoduje to umieszczenie komputera Mac w trybie dysku docelowego. W trybie dysku docelowego komputer Mac działa jak dysk zewnętrzny. Powinieneś teraz mieć nadzieję, że zobaczysz dysk twardy dla twojego komputera Mac na drugim Macu Finderze.
Możesz pobrać potrzebne pliki z dysku twardego, a nawet sklonować cały dysk twardy na inny dysk zewnętrzny.
10. Zainstaluj ponownie macOS
Zapamiętaj macOS Recovery z kroku 4? Możesz go użyć do ponownego zainstalowania macOS. Uruchom komputer w trybie odzyskiwania, a następnie kliknij, aby zainstalować najnowszy system operacyjny i postępuj zgodnie z instrukcjami na ekranie.
Nasz artykuł na temat resetowania komputera Mac do ustawień fabrycznych zawiera więcej informacji na temat klonowania dysków twardych i ponownej instalacji systemu macOS.
11. Jeśli nic nie pomogło
Jeśli dotarłeś tak daleko i twój Mac nadal nie działa, musisz zgłosić naprawe do serwisu MacBook pogwarancyjnego, (lub zlecić naprawę w ramach gwarancji). Mam nadzieję, że masz wystarczająco dużo danych z komputera Mac, aby móc wykonać kopię zapasową lub kontynuować pracę na nowym komputerze Mac.