Zirytowane reklamami online i chcesz się ich pozbyć? Jesteś we właściwym miejscu. W tym artykule wyjaśniamy, jak łatwo blokować reklamy, wyskakujące okienka, trackery i inne elementy na komputerze Mac, korzystając z różnych bezpłatnych i płatnych narzędzi w przeglądarkach Safari i Chrome.
Mamy oddzielny przewodnik, jeśli chcesz zablokować filmy z autoodtwarzaniem na komputerze Mac. I kolejny dla tych, którzy chcą blokować reklamy na iPhonie lub iPadzie.
Zanim przejdziemy dalej, pamiętaj, że witryna, której reklamy blokujesz, prawdopodobnie opiera się na przychodach z reklam. To może Cię nie martwić, a wiemy, że niektóre reklamy online naprawdę przekraczają linię pod względem natrętności. Po prostu nie narzekaj, że witryna, którą kochasz, nagle zamyka się lub zaczyna pobierać opłaty od odwiedzających, ponieważ ludzie nie chcieli oglądać jej reklam.
Safari.
Zaczniemy od blokowania reklam w wersji Mac własnej przeglądarki internetowej Safari – Safari.
Korzystanie z trybu czytnika Safari
Ściśle mówiąc, jeśli chcesz zablokować reklamy w Safari na komputerze Mac, musisz zainstalować oprogramowanie do blokowania reklam innych firm – i porozmawiamy o tym za chwilę. Ale znacznie prostszym podejściem jest użycie wbudowanego trybu przeglądarki Safari, który jest praktycznie tak samo dobry.
Czytnik nie jest blokerem reklam, ponieważ blokuje również wiele innych rozrywek wizualnych: paski boczne, nagłówki, komentarze, elementy społecznościowe, filmy. (Jest to ta sama zasada, co usługi „Czytaj później”, które omawiamy na końcu tego artykułu.) Po prostu dostajesz tekst i zdjęcia, które mogą być znacznie spokojniejszym doświadczeniem niż niektóre z bardziej wizualnie „zajętych” witryn.
Zasadniczo można włączyć tryb Czytnika w dowolnym momencie, chociaż nie jest to możliwe na stronach głównych witryn zawierających wiele wątków i linków.
Istnieje kilka różnych sposobów włączania trybu Czytnika. W zależności od wersji Safari możesz przejść do paska menu u góry ekranu i wybrać Widok> Pokaż czytnik lub nacisnąć Shift-Command-R. Ale najłatwiejszą metodą jest kliknięcie przycisku Czytnik (ten z trzema i pół poziomymi liniami) obok paska adresu URL.
Spowoduje to odebranie strony do jej nagich kości, pozostawiając tylko zawartość.
Jednak począwszy od Safari 11 możesz być bardziej wyrafinowany i nakazać przeglądarce, aby zawsze otwierała strony artykułów z określonych domen w trybie Czytnika – lub nawet używała domyślnie Czytnika przez cały czas.
Gdy jesteś na stronie, którą chcesz poddać temu zabiegowi, przejdź do Safari> Ustawienia dla tej witryny (lub możesz kliknąć prawym przyciskiem myszy pole URL i wybrać Ustawienia dla tej witryny). Pod nagłówkiem „Podczas odwiedzania tej witryny” zaznacz pole wyboru „Użyj czytnika, gdy jest dostępny”.
Możesz usunąć domeny z listy Czytelnik na stronie Preferencje przeglądarki Safari. Przejdź do panelu Strony internetowe i wybierz Czytelnik w lewej kolumnie. Wybierz witrynę, kliknij menu po prawej stronie i wybierz opcję Wyłącz.
Na dole tej strony zobaczysz kolejną opcję: „Podczas odwiedzania innych stron internetowych”. Ustaw na Włączone, a Czytnik będzie domyślnie włączony na wszystkich zgodnych stronach internetowych.
Reklamy popup
Jeśli reklamy wyskakujące doprowadzają Cię do szału, możesz szybko je powstrzymać. Użytkownicy przeglądarki Safari 11 mogą przejść do Preferencji i wybrać kartę Zabezpieczenia. Teraz zaznacz pole wyboru „Blokuj wyskakujące okna”.
W Safari 12 jest to trochę bardziej skomplikowane, ponieważ musisz przejść do Preferencji, wybrać zakładkę Strony internetowe, a następnie kliknąć opcję Pop-up Windows w lewej kolumnie.
Teraz możesz albo utworzyć regułę dla odwiedzanej witryny, klikając menu rozwijane po prawej stronie jej nazwy, albo przejść na dół okna i kliknąć menu rozwijane obok „Podczas odwiedzania inne strony internetowe ”; następnie wybierz Zablokuj i Powiadom, Zablokuj lub Zezwól.
Blokery reklam innych firm
Jeśli chcesz zablokować reklamy, pozostawiając pozostałe elementy wizualne w stanie nienaruszonym, musisz zainstalować blokowanie reklam innych firm. Jest ich wiele, z których wiele jest darmowych, ale stąpają ostrożnie.
Naszym zaleceniem byłoby rozszerzenie do AdBlock, które dotyczy reklam graficznych, reklam tekstowych, a nawet reklam w filmach na YouTube. Safari 12 wprowadził pewne zmiany, które spowodowały pewne wahania wydajności, ale sprawy wydają się zmierzać w dobrym kierunku jeszcze raz.
AdBlock pozwala także na umieszczanie na białej liście stron w witrynach, których reklamy chcesz zobaczyć, w celu ich obsługi lub dlatego, że reklamy mogą być przydatne. Aby dodać całą witrynę do białej listy, musisz uaktualnić do poziomu AdBlock Gold, który kosztuje 4,99 GBP / 4,99 USD.
Możesz pobrać AdBlock tutaj.
Jeśli szukasz czegoś bardziej zaawansowanego, polecamy AdGuard. Występuje w dwóch formach: darmowym rozszerzeniu Safari i aplikacji o wartości 29 GBP / 30 USD z 14-dniową bezpłatną wersją próbną. Podczas gdy rozszerzenie Safari jest przyzwoite i działa w podobny sposób jak AdBlock, aplikacja komputerowa zapewnia zaawansowane funkcje w różnych systemach MacOS, nie zależnie od konkretnej przeglądarki.
Oprócz blokowania reklam i wyskakujących okienek ze stron internetowych, możesz blokować śledzenie z większości źródeł internetowych, a nawet ostrzegać przed złośliwymi stronami internetowymi, które możesz napotkać w Internecie. Zapewnia szczegółową kontrolę nad ustawieniami blokowania reklam, umożliwiając umieszczanie na białej liście witryn i autopromocyjnych reklam oraz jest niezwykle prosty w użyciu.
Blokery śledzenia reklam
Kolejny szkodnik online: trackery, które śledzą Twoje ruchy w sieci, aby wyświetlać reklamy. Właśnie dlatego będziesz patrzeć na produkt w jednej witrynie, a następnie reklama magicznie pojawia się, gdy odwiedzasz inną witrynę. Aby zatrzymać to natrętne (i szczerze przerażające) zachowanie, otwórz Safari i przejdź do Preferencje> Prywatność i włącz opcję „Zapobiegaj śledzeniu między witrynami”.
Chrom.
Przeglądarka Google Chrome jest popularną alternatywą dla użytkowników komputerów Mac i mimo że Google jest pełnoprawnym członkiem fan clubu reklamowego, pozwala na wiele możliwości blokowania reklam.
Wyskakujące okienka
Zacznijmy od wyłączenia wyskakujących okienek, co można zrobić z własnych ustawień Chrome – nie trzeba instalować żadnych rozszerzeń.
W Chrome wybierz Chrome> Preferencje, następnie przewiń w dół i kliknij Zaawansowane.
Poniżej nagłówka „Prywatność i bezpieczeństwo” kliknij opcję Ustawienia zawartości, a następnie przewiń w dół ponownie i poszukaj wyskakujących okienek i przekierowań. Kliknij to, a następnie sprawdź, czy górna opcja brzmi „Zablokowane (zalecane)” i czy przełącznik jest wyłączony.
Blokery reklam
Podobnie jak w Safari, Chrome tak naprawdę nie blokuje reklam – a nie ma łatwo dostępnego odpowiednika trybu Czytelnika. (Google publicznie omówił coś podobnego do trybu destylacji, ale użytkownicy komputerów Mac nie mogą w prosty sposób włączyć go bez uciekania się do rozszerzeń).
Na szczęście wiele znanych blokerów reklam jest agnostycznych. Dwa zaproponowane powyżej – AdBlock i AdGuard – są w stanie radzić sobie z reklamami w Chrome.
Usługi „Czytaj później”.
Jeśli zdecydujesz, że nie chcesz instalować blokowania reklam, alternatywnym rozwiązaniem jest skorzystanie z usługi odczytu i odczytu. Są to proste systemy, które pozwalają łatwo zapisać artykuł w formie, która usuwa reklamy; możesz potem czytać, jeśli później (lub od razu), nie przejmując się wszystkimi wizualnymi zabawkami.
Naszą ulubioną usługą jest Pocket. Zarejestruj się w usłudze, a będziesz mógł utworzyć przycisk „Czytaj później” jako zakładkę w Safari, Chrome lub innej przeglądarce, którą lubisz.
Otwórz artykuł, kliknij przycisk i zapisze się na Twoim koncie. Następnie możesz przeczytać wersję bez reklam online (z dowolnego komputera) lub, co najlepsze w naszym doświadczeniu, offline za pomocą aplikacji na iPhone’a.