Sklep iTunes został uruchomiony po raz pierwszy 28 kwietnia 2003 roku. Pomysł Apple’a był prosty – zapewnij wirtualny sklep, w którym ludzie mogą kupować i pobierać cyfrową muzykę na żądanie.
Wczesne dni iTune
Kiedy Apple po raz pierwszy uruchomił swoją usługę muzyki cyfrowej iTunes, podpisała już umowy z dużymi wytwórniami płytowymi.
Popyt wkrótce się rozwinął i nie było zaskoczeniem, że 18 godzin po uruchomieniu usługi sprzedano około 275 000 utworów.
Global wprowadza
Podczas pierwszych dni Apple sklep iTunes Store był dostępny tylko dla klientów z USA.
Konsumenci w Kanadzie musieli poczekać do 3 grudnia 2004 r., Czyli po wprowadzeniu na rynek europejski, aby uzyskać dostęp do sklepu iTunes Store.
Globalne premiery były kontynuowane na całym świecie, przez co iTunes Store stał się najbardziej rozpowszechnioną usługą muzyki cyfrowej na świecie.
Kontrowersje DRM
Jednym z najczęściej poruszanych tematów w historii iTunes jest oczywiście Digital Rights Management lub DRM w skrócie.
Firma Apple opracowała własną technologię DRM o nazwie Fairplay, która była zgodna tylko z iPodem, iPhonem i garstką innych cyfrowych odtwarzaczy muzycznych.
Osiągnięcia
Apple świętowało wiele osiągnięć na przestrzeni lat, takich jak:
- Sprzedając 70 milionów piosenek w pierwszym roku.
- 1 milion teledysków sprzedanych 20 dni po pierwszym wprowadzeniu w 2005 roku.
- 2006: pobrano 1 miliard piosenek i zysk w wysokości 88% legalnego udziału w rynku pobierania muzyki (USA)
- 2007: iTunes Store stał się najpopularniejszym miejscem na świecie do pobierania filmów;
- 2008: Apple ogłosił, że pobrano ponad 4 miliardy piosenek i stał się drugim największym sprzedawcą muzyki cyfrowej w USA.
- 2010: pobrano ponad 10 miliardów piosenek.
- 2011: pobrano 15 miliardów pobranych aplikacji.
Status ikoniczny
ITunes Store to kultowa nazwa, która zawsze będzie zapamiętywana jako usługa, która zrodziła legalny rynek pobierania muzyki.
Wraz z pojawieniem się coraz więcej usług muzycznych online, wiele z nich oferuje (czasami) tańsze pliki do pobrania dla mediów, Apple musi upewnić się, że dotrzymuje kroku obecnym i przyszłym tendencjom, aby odeprzeć konkurencję i utrzymać dominację.